Cara Tukar Icon File EXE

Assalamualaikum semua..
pada hari ini saya akan mengajarkan cara-cara menukar icon file exe..menggunakan tool Resource Hacker



1. Download Tool Resource Hacker

             Download Di Sini

(Tutorial Download)

Baca Di Bawah Sekali ^_^



2. Cari fail EXE yang anda mahu tukar. Fail EXE biasanya terletak dalam folder program yang telah dipasang ke dalam komputer..



3. Buat sandaran fail EXE. Ini akan membolehkan anda untuk segera kembali perubahan sekiranya anda tersalah mengubahnya. Klik kanan pada fail dan pilih Copy. Tampal salinan ke dalam folder yang sama dan menambah "backup" kepada nama tersebut



4. Klik kanan pada fail EXE. Pilih "Open With Resource Hacker" daripada senarai. Ini akan memulakan program Resource Hacker untuk fail EXE. Jika anda menggunakan program penyuntingan sumber yang berbeza, proses itu boleh berbeza-beza, dan anda mungkin perlu membuka proses suntingan sumber pertama dan kemudian belayar ke fail EXE yang anda mahu sunting.


5. Klik Action dan pilih Replace Icon. Ini akan membuka kotak dialog baru. Dalam bingkai kiri, anda akan melihat senarai semua ikon yang terkandung oleh fail EXE. Sesetengah hanya akan mempunyai satu, manakala yang lain mungkin mempunyai puluhan. Yang pertama dalam senarai itu biasanya ikon yang dipaparkan dalam fail explorer anda.



6. Buka ikon baru. Klik "Open file with new icon…". Ini akan membuka penyemak imbas fail, yang anda boleh gunakan untuk mencari fail yang mengandungi ikon yang anda mahu untuk menggantikan yang asal dengan. Anda boleh menggunakan ICO, EXE, DLL, atau fail RES.
Sebaik sahaja anda membuka fail, anda akan perlu untuk memilih ikon baru daripada senarai di bingkai kiri. Bergantung kepada fail yang anda pilih, mungkin ada beberapa pilihan.Tapi yang saya pilih kali ini ada satu sahaja..



7. Klik replace button. Ikon lama akan digantikan dengan Ikon baru yang anda pilih.


8. Klik File dan pilih Simpan. Fail EXE anda akan dikemas kini dengan ikon baru anda. Jika anda tidak berpuas hati dengan perubahan atau program berhenti berfungsi, Padam yang anda ubah tadi dan gunakan saja yang lama     ^_^



1. Klik Link INI  Atau INI (Direct Link)

2.Akan Keluar Tab Baru

3. Lihat Gambar :





































SUMBER : WIKIHOW


0 comments: